KAS JĀŅEM VĒRĀ, IEGĀDĀJOTIES LIETOTU ELEKTROAUTO?

Blog Card2

Elektroatuo priekšrocības un uzturēšanas izmaksas

 

Apsverot elektroauto iegādi, galvenās priekšrocības ir skaidrs - tās ir tīras, klusas un lētas uzturēšanā. Tātad patiesībā brīnišķīga alternatīva benzīnam un dīzelim, ja vien nebūtu augstākas iegādes izmaksas, kas lietota spēkrata gadījumā gan vairs nav tik drastiskas. Raugoties no praktiskās puses, elektromobilim ir daudz mazāk dilstošo detaļu nekā automašīnai ar iekšdedzes dzinēju. Tāpēc, pērkot lietotu, jums nav jāpievērš uzmanība tādām lietām kā zobsiksnai, aizdedzes svecēm, pārnesumkārbai, degvielas sistēmai, jo elektroauto gluži vienkārši tādas nav.

 

Elektromotori ir daudz vienkāršāki nekā iekšdedzes dzinēji, tiem ir ilgāks kalpošanas laiks un tiem nepieciešamas mazākas un retākas apkopes. Dažādi pētījumi, to starpā vācu ADAC, liecina, ka apkopes izmaksas ir par vidēji 35% mazākas nekā iekšdedzes spēkratiem, jo nav nepieciešamas eļļas maiņas, nav izplūdes sistēmas un ir mazāks bremžu nodilums.

 

Nobraucamais attālums un lādēšana

 

Lai atrastu īsto elektromobili, vispirms vajadzētu tikt skaidrībā ar personīgajām prasībām attiecībā uz vēlamā transportlīdzekļa izmēriem, aprīkojumu u.t.t. Izvēloties elektroauto, pircējam ir jādomā arī par nobraukuma diapazonu un uzlādes tehnoloģiju. Ja, piemēram, ikdienā ir jābrauc tikai 50 kilometri, tad elektromobilis ar pirmās paaudzes akumulatoru to varēs izdarīt pat ziemas apstākļos. Ja ir nepieciešams veikt 100 un vairāk kilometrus, tas agrīnajiem modeļiem ar novecojušu akumulatoru var arī nebūt pa spēkam. Jāatzīmē, ka bravo auto klāstā ir dažādi elektroauto, kuru nobraukums ar vienu uzlādi variē starp 150 un 400 km.

 

Nākamais svarīgais jautājums ir, kur būs iespēja automašīnu lādēt - vai tas galvenokārt tiks darīts mājās un darbā, vai arī bieži būs jāizmanto publiskās uzlādes stacijas. Jāņem vērā, ka otrais variants rada ievērojami lielākas ekspluatācijas izmaksas. Vēl viens svarīgs punkts ikdienas lietošanas piemērotībai ir ātrās uzlādes funkcija, t.i. vai automašīnu var uzpildīt ar līdzstrāvu (DC) un uzlādes jaudu, kas sasniedz un pārsniedz 50 kWh. Šī funkcija ir īpaši svarīga tiem, kam ikdienā vai brīvdienās jāveic garāki maršruti.

 

Vadoties pēc ražotāju datiem par to, cik km iespējams nobraukt ar vienu uzlādi, jāpatur prātā, ka faktiskais nobraukums visdrīzākais būs mazāks. Tas lielā mērā atkarīgs no braukšanas paradumiem, āra temperatūras un laikapstākļiem, kā arī no, piemēram, apsildes vai gaisa kondicionētāja izmantošanas. Atkarībā no apstākļiem un pielietojuma, piemēram, ierastais 200 kilometru nobraucamais attālums ārkārtas gadījumos ziemā var samazināties līdz pat 100 km.

 

Akumulatoru stāvoklis un ilgmūžība

 

Akumulators ir visdārgākā elektromobiļa sastāvdaļa, kas laika un lietošanas (uzlādes ciklu) gaitā nolietojas. Mūsdienu litija jonu akumulatori iztur 1500 līdz 2500 uzlādes ciklus, kas ar vidējo braukšanas stilu atbilst apmēram desmit gadu periodam. Un arī tad akumulators nav uzreiz beigts, bet gan tikai nedaudz vājāks ar 70-80% atlikušo enerģijas saturu. Saskaņā ar vienas Lielbritānijas līzinga kompānijas pētījumiem elektroauto akumulatoru kapacitātes zudumi pēc viena gada bija vien no nulles līdz 4,1 procentam. Jāatzīmē, ka jo jaunāki transportlīdzekļi, jo labāka kvalitāte ir to akumulatoriem un elektromotoriem.

 

Ja akumulators vairs nav pietiekami labā stāvoklī, nav obligāti jānomaina uzreiz viss elements. Bieži vien pietiek ar atsevišķu akumulatora moduļu nomaiņu. Pagaidām gan vēl nav skaidri zināms, vai un kad servisi to darīs un cik tas maksās. Šobrīd ražotāji par šo tēmu izsakās rezervēti, tomēr pēc būtības lielākā daļa akumulatoru ir konstruēti tā, lai tā moduļus varētu viegli nomainīt.

 

Tāpēc šobrīd ļoti svarīgi pirms pirkšanas ir pārbaudīt akumulatora veselības stāvokli ("State of health" = SOH). Jāatzīmē, ka akumulatoru stāvoklis ir viens no elementiem, kas tiek pārbaudīts regulārajās dīleru apkopēs un pārbaudēs. Ja pārdevējs spēj uzrādīt akumulatora stāvokļa izdruku, kā arī automašīnai regulāri ietas apkopes dīlera servisā, tad tas liecina par uzticamu tirgotāju, savukārt, ja šie elementi iztrūkst, tad būtu jāievēro zināma piesardzība.

 

 

Vēsture, izmantošana un garantija

 

Pārdevējam jāspēj sniegt pēc iespējas vairāk informācijas par transportlīdzekļa vēsturi, tā nobraucamo attālumu ar vienu uzlādi un akumulatora stāvokli. Tāpat noteikti ir vērts noskaidrot no pārdevēja par akumulatora bojājumiem, remontu un lietošanas paradumiem, jo akumulators ilgāk saglabājas, ja to lādē līdz 80% un ne ātrajā uzlādē. Rūpīga servisa grāmatiņas pārbaude elektromobilim ir ne mazāk svarīga kā parastiem auto, jo regulārā apkope apliecina, ka transportlīdzeklim ir sekots līdzi. Bez precīzas dokumentācijas būs grūti pretendēt uz garantijas remontiem, it īpaši akumulatoram vai citām elektriskās sistēmas sastāvdaļām, kam ir ilgāks garantijas periods.

 

Būtiski ir precizēt garantijas noteikumus, kas attiecas uz vēlamo automašīnu. Ja pirmās paaudzes elektromobiļiem bieži vēl bija 5 gadu vai 100 000 km garantija akumulatoru sistēmai, vairums ražotāju tagad ir noteikuši 8 gadu jeb 160 000 km periodu. Garantijas gadījums rodas, ja atlikušā akumulatora kapacitāte nokrītas zem ražotāja noteiktās robežas - parasti tas ir pie 70 procentu atzīmes. Jo tuvāk auto ir šīs garantijas termiņa beigām, jo lielāks risks lietotu auto pircējam, ka viņam pašam būs jāmaksā par defektiem. Vēl viens svarīgs faktors – noskaidrojiet, vai un kādi uzlādes kabeļi nāk līdzi automašīnai, kā arī vēlams pārbaudīt to darbību.

 

Atlikusī vērtība un iegāde

 

Kopumā automašīnas atlikušās vērtības attīstība ir atkarīga no daudziem faktoriem. Elektromobiļu gadījumā joprojām salīdzinoši straujā transportlīdzekļu un uzlādes tehnoloģiju tehniskā attīstība, kā arī arvien pieaugošie nobraukuma attālumi ar vienu uzlādi negatīvi ietekmē vecāku modeļu vērtību. No otras puses, būtiski pieaug arī pieprasījums pēc lietotiem elektromobiļiem, kas savukārt var pozitīvi ietekmēt atlikušās vērtības. Ja kādā brīdī pilsētās drīkstēs iebraukt tikai nulles emisijas automašīnas, arī tas ievērojami palielinātu lietotu elektroauto pieprasījumu un attiecīgi arī vērtību. Jāņem gan vērā, ka vecāku elektromobiļu vērtība (8+ gadi) visdrīzākais strauji kritīsies, jo šajā vecumā beidzas garantija un pastāv risks ne vien par samazinātu akumulatora efektivitāte, bet arī pilnīgu akumulatora bojāeju.

 

Ņemot vērā iepriekšminēto, visdrošākais savu pirmo elektroauto būtu ņemt operatīvajā līzingā, tādējādi nodrošinoties pret jebkādu risku saistībā ar atlikušās vērtības attīstību. Jāatceras arī, ka arī lietotu elektroauto iegādei šobrīd pieejams valsts 2,250 eiro apmērā.

WhatsApp Icon

Whatsapp ziņa